Dievča sa bicykluje v lese

Je notoricky známe, že niektorí ľudia pracujúci primárne s počítačom vo veľkom trpia niektorými zdravotnými problémami. Obezita je iba najsymptomatickejším navonok ľahko pozorovateľným vrcholom tohto ľadovca.

Na súčasnú počítačovú generáciu však striehnu oveľa sofistikovanejšie zdravotné nástrahy, ktoré nie sú uchopiteľné cez prostú rovnicu kalorického príjmu a výdaja.

Deficity v zdraví

Medzi problémy počítačovej generácie patrí napr. problém tzv. štíhlej obezity. Človek je navonok štíhly, avšak nemá dostatočne vyvinuté svalstvo, chýba mu sila a kondícia. Pod šatstvom sa skrýva amorfná postava, ktorá môže viesť k zníženému sebavedomiu podobne ako klasická obezita. Pritom môže ísť o ľudí, ktorí žijú navonok zdravo: jedia striedmo.

Čo je ale dôležitejšie, ľudia so štíhlou obezitou sa zadýchajú, ak vyšliapu schody hoci len na druhé poschodie. V krajných prípadoch majú problém dlhšie kráčať aj po rovnej ulici, o serióznych fyzických aktivitách ani nehovoriac. Ak sú takto výkonní v dvadsaťpäťke, je dosť možné, že už v štyridsiatke ich existencia bude závisieť od starostlivosti kardiológa.

To nie je všetko. Ďalšie problémy súvisia so strnulosťou tela a šliach: problémy s kĺbmi a chrbticou. To má rokmi za následok bolesti pri obyčajnom zdvihnutí sa zo stoličky a značný pokles kvality života už v relatívne mladom veku – ďaleko pred dôchodkom. Takýto človek bude mať problém sa zohnúť, ak mu vypadne z rúk liek na jeho problémové srdce.

Stále viac ľudí trpí nespavosťou alebo nemá pokojný spánok. S tým je spojená aj chronická únava a nechuť k čomukoľvek.

No a posledný zdravotný problém, ktorý spomeniem a týka sa celej spoločnosti žijúcej si v komforte, predstavuje nízku odolnosť na počasie, ktoré väčšinu roka optimálne nie je. Ak je zima, žijeme vo vykúrených miestnostiach a na von sa obliekame teplo, aby sme zimu necítili.

Ak je teplo, klimatizácia v aute či miestnosti nám opäť zabezpečí optimum. Prirodzená odolnosť organizmu potom klesá a stačí mierne ofúknutie a už je človek nachladnutý. Prípadne v bežnej horúčave má problém fungovať a hrozí odpadnutie či zlyhanie srdca.

Dôvody oslabenia zdravia a spôsoby, ako zdravie nezhoršovať

Samotná práca za počítačom, ktorej sa ťažko vyhnúť, ak človeka živí, však nie je jediným zdrojom tejto zdravotnej skazy. Oveľa závažnejšími príčinami je každodenná rozmaznanosť, ktorú nám poskytujú rôzne primitívne či sofistikované technológie, na ktoré sme si tak ochotne a bez odporu zvykli. Uveďme si zopár príkladov, a tiež východisko, ako degradácii svojho zdravia predchádzať.

I. Kondícia

Extrémne často využívame na premiestňovanie sa prostriedky, ktoré nevyžadujú našu zvýšenú energiu.

Autom zaparkujeme pri hypermarkete, urobíme nákup do vozíka, ten si pristavíme pri kufri auta a nákup preložíme. Budúcnosť nakupovania má dokonca spočívať v tom, že na veciach bežnej spotreby budú umiestnené tlačidlá, ktoré iba stlačíme a keď sa nazbiera viac vecí, príde nám k dverám kuriér aj s tovarom. Časom by to mal byť dron alebo lietajúci robotický kuriér, ktorému inteligentná domácnosť sama otvorí okno a ten nákup rovno aj uprace do chladničky a poličiek.

Nevravím, že človek má ísť na veľké nákupy pešo a všetko si odvliecť na pleciach. Ale urobiť si z nakupovania mini cvičenie nie je žiadny problém. Ak robíte nákup, ktorý vám vojde do ručného košíka alebo dvoch, uprednostnite toto riešenie. Je to malé posilňovanie a vaše svaly sa vám určite odvďačia. Budete sa aj flexibilnejšie, teda rýchlejšie, pohybovať medzi regálmi (ďalší pozitívny pohyb).

Auto sa nesnažte silou-mocou zaparkovať pri bránach obchodu, ale pokojne ďalej a na presun využite rýchlu chôdzu.

Žiaľ, dnes je prakticky nemožné kúpiť auto bez posilňovača riadenia, pritom by to bola tiež krásna príležitosť na prirodzené malé posilňovanie.

Podobným prehreškom je nosenie relatívne ľahkej batožiny pomocou rôznych koliesok ap. Dnes je celkovo problém zohnať cestovný kufrík bez koliesok. A aby toho nebolo málo, vyvinuté sú už aj motorizované kufre, ktoré idú samé za svojím pánom.

Ak ste podľahli trendu ťahať za sebou aj nie ťažkú batožinu na kolieskach, opäť sa oberáte o možnosť trochu ponamáhať zanedbané svalstvo a spôsobujete sebadegeneráciu.

Namiesto výťahu môžete využiť schody. Ak vám príde 11. poschodie ako veľká výzva, môžete ísť časť cesty výťahom a časť cesty po schodoch. Zo začiatku.

Ak viete, že neprejdete denne ani 5 km po vlastných nohách, potom treba upraviť zvyky v prepravovaní sa. Od svojich cieľov stačí zaparkovať vo väčšej vzdialenosti, vystúpiť o jednu-dve zastávky skôr, resp. zvážiť, či celkovo nezačať chodiť celé trasy pešo. Alebo na bicykli.

Prechádzka nezabezpečí iba hýbanie sa, ale pôsobí aj ako psychohygiena. A možno zistíte, že je to aj rýchlejšie riešenie, alebo tú časovú stratu silno vyvážia zdravotné prínosy.

V kuchyni môžete obmedziť rôzne robotické pomôcky a viac využívať ručné strúhače či miešače.

II. Pohyb

Ak človek pravidelne nenaťahuje svoje telo do všemožných strán, jeho šľachy sa stanú menej flexibilnými, organizmus menej obratný a zraniteľnejší.

Túto strnulosť vytvára v prvom rade sedavá práca. Smutné však je, že človek príležitosti na spružnenie svojich šliach pri mnohých dennodenných aktivitách zahadzuje.

Ľudia majú dlhé alebo teleskopické obuváky, čím sa vyhnú tomu, aby sa poriadne aspoň raz za deň zohli. Okrem toho už existujú topánky, ktoré sa šnurujú samé elektronicky. Skutočne veľmi „užitočné“. Skúste túto príležitosť nezahodiť a doprajte telu tento cvik, najmä ak si nedávate každé ráno rozcvičku.

Tiež si môžete dať niektoré veci dennej potreby na tak vysoké či nízke miesta, aby vás to nútilo načiahnuť sa do výšky či naopak opäť sa predkloniť.

V zime je bežné, že časť chodníkov je zľadovatená a časť očistená. Priznám sa, som za to, aby sa chodníky na rovine nečistili vôbec. Posypová soľ v takom množstve okolitej faune rozhodne neprospieva. A ľudia z toho iba degenerujú. Majú možnosť vyhnúť sa úžasnej príležitosti zlepšiť si svoje motorické schopnosti a precvičiť svalové sústavy, ktoré sa pri chôdzi na bežnom chodníku nepoužívajú.

Potom v pokročilom veku ich zaskočí piaď ľadu a prípadov so zlomeninami sú plné nemocnice.

Nerovný zľadovatený terén človeku prirodzene zlepšuje motorické schopnosti. A je vtedy dôležité zapájať svaly na protipohyby, ktoré sa bežne nepoužívajú a majú tendenciu „zakrpatieť“.

Ak si budete môcť vybrať, či ísť po očistenom alebo zľadovatenom chodníku, kvôli svojmu zdraviu preferujte ten menej pohodlný variant už od mladi.

III. Nespavosť a únava

Na vine nespavosti je nielen chronický stres, ale tiež chýbajúce fyzické vyčerpanie počas dňa. Fyzické aktivity nielenže znižujú stres, ale aj robia telo unavenejším, a to si potom poriadny spánok prirodzene pýta.

IV. Klíma

Zvykli sme si, že v zime máme v aute teplotu vhodnú na to, aby sme na sebe nemuseli mať bundu a rukavice. Čo mi ale príde už ako prehnaná pohodlnosť, sú vyhrievané autosedačky a vyhrievaný volant.

Niektorí ľudia nosia šál z módnych pohnútok aj v počasí, v ktorom potrebný nie je. Telo to zbytočne rozmaznáva a odolnosť mizne. A mnohí ľudia, ak majú pocit zimy, si dajú horúci kúpeľ či sprchu, alebo si spravia horúci čaj, varenú čokoládu, prípadne pijú alkohol.

Ak je niekomu pri izbovej teplote zima, znamená to väčšinou to, že krv v žilách nie je poriadne rozprúdená. Vtedy stačí sa trochu rozhýbať, zaskákať si či inak zacvičiť a srdce organizmus ihneď doplní tepelnou energiou.

Ak máte byť krátky čas v zime, napr. idete vyniesť smeti, potrebujete odbehnúť do blízkeho obchodu ap., odporúčam nedávať si bundu či kabát.

Opakom zimy je na druhej strane problém tepla, ktorý je riešený stále častejšie klimatizáciou v autách i v miestnostiach, hoci napr. na Slovensku je príliš horúcich dní relatívne málo. Ľudia si na klimatizáciu tak zvykajú, že si nevedia predstaviť fungovať bez nej štyri mesiace v roku.

Ľudia zabudli, že pri 30-tich stupňoch vonku sa dá auto stále vetrať pootvorenými oknami. A teplota v bytoch či domoch sa dá regulovať správnym vetraním, kedy sa najmä bráni prieniku slnečných lúčov do obydlia a zároveň sa vetrá na strane, ktorá je v tieni.

Ale čo je podstatné, srdce potrebuje zažívať prehriaty organizmus a dokonca je dobré nebrániť sa občas s prehriatym organizmom aj fyzicky pracovať. Srdce to môže iba spružniť.

Organizmus potrebuje – v zdravej, čiže nenulovej miere – zažívať šoky, aby úplne nezdegeneroval – to platí rovnako pre vystavovanie sa zime ako teplu.

Záver

Niektoré technológie a návyky moderného človeka by mali byť zaradené do zoznamu vecí, ktoré škodia zdraviu. Hneď medzi čipsy a sladkosti.

Ako sme si ukázali, moderní ľudia trpia chronickým nedostatkom pohybu a fyzickej námahy. Vďaka moderným prostriedkom obchádzajú rôzne prirodzené prekážky a urýchľujú tak oslabovanie svojho zdravia.

Prestaňte sa týmto prirodzeným prekážkam vyhýbať a berte ich ako príležitosť pripomenúť svojmu telu, že vaše svaly by nemali zakrpatieť úplne a vaše šľachy by sa nemali totálne skrátiť, rovnako tak, aby sa vaša imunita neoslabovala, ale mala sa viac na pozore.

Viac fyzickej námahy telo prirodzene viac unaví a problémy s nespavosťou sa zmenšia alebo zmiznú.

Prognózy hovoria, že dôchodkový vek sa bude neustále predlžovať. Mnohí ľudia ale pristupujú k svojej fyzickej kondícii a zdraviu tak, ako keby ich mali pochovať v štyridsiatke.

Spomenuté odporúčania síce zďaleka nenahradia pravidelné športové aktivity, ale aspoň spomalia dynamiku úpadku organizmu.

Poslednou vetou sa rozlúčim parafrázovaním Fridricha Nietzscheho: Pochválené buď, čo zoceľuje!

Zdroj fotografie: pixabay.com




Hodnotenie používateľov: 0 / 5

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne